Sözcü'den müslümanlara hakaret!
DiNiHABERLER.COM / ANALiZ

İslam’da tokalaşmanın hükmünün ne olduğunu ayrıntılı olarak açıkladığımız meselede karşıdakinin niyetinin ne olduğundan emin olmayan Müslüman toplum, tokalaşmama gibi bir adet geliştirmiştir. Günümüzde taciz ve tecavüzlerin yüzde 85 tanıdıklar vasıtasıyla meydana geldiği de düşünüldüğünde Müslüman bayanların tokalaşmaması bir noktada resmiyet, tedbir, koruma gibi anlamlar ifade etmektedir. Sözcü’nün Malatya’da gündeme getirdiği öğretmenin “tokalaşma ile ilgili olarak zina nitelemesi” o öğretmenin bir tercihidir. Bir bayan tokalaşmamakta ne kadar saygıyı hakkediyorsa bir erkeğin “bayanlarla tokalaşılmaması gerektiği” sözü de bir o kadar saygıyı hak etmektedir.

Özellikle okullarda düzenlenen halk oyunlarına katılan orta yaşını geçmiş, yaşını başını almış, belli bir iş sahibi olan erkeklerin halk oyunlarına katılırken “kızlarla el ele tutuşmak için halk oyunlarına katıldığını” söyleyenler çıkabilmektedir. İlgili öğretmen böyle bir diyaloğa şahit olmasının tesirinde kalarak böyle bir mesajı paylaşmış olma ihtimali oldukça yüksektir.

Orada ilgili öğretmenin “Namusu için cinayet işleyen baba buna izin verir mi?” şeklinde kendi görüşüne mantıki delil üretmesi amacını aşan bir söylemse de örfi olarak bu Türk toplumunda nihayetinde kullanılan bir cümledir.

Her ne olursa olsun Sözcü’nün bir öğretmeni esas alıp “Türkiye’de yönetim bu kafaya ait” deyip hemen altta da “yobaz öğretmen” nitelemesi bu millete hakarettir.

Ak Partili bir vekilin öğretmene desteğinden yola çıkarak tüm milleti yobaz ilan Sözcü’nün; Cumhurbaşkanı Erdoğan, Başbakan Davutoğlu ve tüm Ak Partili vekillerin bayanlarla, bayanlarının ise erkeklerle tokalaştığını görmezden gelmesi art niyet ve İslam düşmanlığının göstergesiydi.

Tatlı bir dil, bir telefon ile paylaşımın doğru olmadığını ifade etmek varken CHP’nin okul önünde davullu zurnalı şarlatanlık yapması, CHP vekili Veli Ağbaba’nın bunu basın açıklaması ile gündeme alması, Sözcü’nün ise manşetine taşıyarak “yobaz” nitelemesinde bulunması toplumu kutuplaştırmaktan başka bir şey değildir. 

***

Toplumların veya belirli kesimlerin kültür ve geleneğinde kadın erkek tokalaşma adeti yoksa kadınla erkeğin el sıkışması kadının mahremiyeti, dokunulmazlığı açısından olumlu karşılanmıyor veya erkeğin kıskançlığını mucip oluyorsa, bu tutumu en azından bir insan hakkı şeklinde kabul edip böyle bir çekimserliğe saygı duymak gerekir.

Bu, konunun gelenek ve kültür boyutudur. Böyle olduğu için de kendisi elini uzatmadıkça tokalaşmak için kadınlara el uzatılmaması ve emrivaki yapılmaması, kadınların tokalaşmaya zorlanmaması, kadının tokalaşmak için erkeğe elini uzatması halinde tokalaşılması hemen hemen bütün kültürlerde yaygın bir nezaket kuralıdır.

Kadın ve erkeğin tokalaşmasını yasaklayan bir ayet olmadığı gibi Hz. Peygamber’in bu yönde herhangi bir sözü de yok.

Resulullah’ın kadınlardan biat alırken onlarla tokalaşmamış olması, o toplumda kadınlarla tokalaşma adetinin mevcut olmadığından, Resul- i Ekrem’in kadınlarla tokalaşmayı caiz görmediği şeklinde değil de kadınlarla biatlaşmada toplumun kültürüne uygun bir usulü uyguladığı şeklinde anlaşılmalıdır. Bu sebeple, bu yöndeki rivayetlerden sarih bir yasaklama hükmü çıkarmak doğru olmaz. Ancak o dönemde kadınlarla erkeklerin tokalaşmaları gibi bir adetin bulunmadığı bilinmektedir ki Peygamber (as)’ın hiçbir kadınla tokalaşmadığı rivayetleri mevcuttur.

Bazı alimler buradan kıyasla kadınlar ile tokalaşmanın doğru olmadığına hükmetmişlerse de bazı alimler o dönemin şartları dairesinde örfi bir uygulama kanaati olduğunu belirtip yasaklayıcı bir hüküm olmadığı için tokalaşmanın mahzuru olmadığını söylemişlerdir.  

‘Tokalaşmanın zinaya götürüp götürmeyeceğini’ merak edenlere ise Diyanet şöyle bir yanıt veriyor: 

“Yaygın olarak kabul edilen bir fıkıh kuralına göre, harama götüren şey de haramdır. Tokalaşmanın günahlığı/haramlığı hükmü bu kuralın işletilmesiyle elde edilmiştir. Kadın ve erkeğin tokalaşmayla gerçekleştirdikleri yakın teması zinaya götürücü bir sebep görenler kadın ile erkeğin tokalaşmasının haram olduğu hükmüne varmışlardır. Bu tokalaşmanın zinaya götürme ihtimali zayıfladığında hüküm de haramlıktan mekruhluğa indirilmiştir. Bu çizgi devam ettirilecek olur da eğer tokalaşmanın zinaya götürmesi muhtemel görülmezse, bu takdirde onun mubah olduğunu söylemek mümkün olur.” 

Fakat harama yol açabileceği için mücbir bir sebep olmadıkça sakınılmalıdır. Özellikle kadınlarımız ileri derecede kaçınıcı bir duyarlılık göstermelidir. Ancak nefislerine güven duyan veya yaşadıkları seküler toplumda, takdir haklarını kullanarak içinde bulundukları durumu, tokalaşmayı gerektirici; koruyucu veya manevi yarar sağlayıcı bir neden olarak değerlendiren mümin kadınlar ve erkekler ise İslâm adına asla yerilmemelidir. Hiç şüphesiz huzurunda sorgulanarak niyetlerimize ve amellerimize göre yargılanacağımız otorite yalnızca Allah'tır.

*Diyanet İşleri Başkanlığı İlmihali; Ali Rıza Demircan, Cuma Mesajları 

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

Avatar
Abdullah 8 ay önce

"kadın ve erkeğin tokalaşmasını yasaklayan bir ayet olmadığı gibi hz. peygamberin bu yönde herhangi bir sözü de yok." peygamberin uygulaması hüküm olmuyor mu? kaldı ki nur: 31 ve ahzab 59'da kadın ve erkeğin birbirlerine bakmamaları emredilmiştir. birbirlerine bakmaları haramken tokalaşmak nasıl mazur görülebilir.