Rüya Görürken Bakın Neler Oluyor

Rüyanda Görürken Bakın Neler Oluyor. Bilim adamları, ilk kez uykunun rüya evresinde beyin hücrelerinin (nöron) hareketliliğini ölçmeyi başardı.

Nöronların, uyku sırasında da en az uyanıklık halindeki kadar aktif olduğu belirlendi.

İsrail'deki Tel Aviv Üniversitesi'nden Dr. Yuval Nir, Amerikalı ve Fransız bilim insanlarıyla ortaklaşa yürüttükleri araştırmada 4 yıl boyunca epilepsi hastalarının beyinlerine yerleştirilen elektrotlar aracılığıyla yapılan kayıtları incelediklerini söyledi.

Araştırma sırasında geçirdikleri nöbetleri izlemek için beyinlerinin farklı bölgelerine elektrotlar yerleştirilen hastalardan uyanıkken, bazı fotoğraflara bakmaları istendi.

Nir, "Fotoğrafları gördükten sadece 0,3 saniye sonra nöronlar, aşırı derecede aktif hale geliyor. Nöronlar, katılımcılar gözlerini kapatıp aynı fotoğrafı düşünmeye başladıklarında da hareketliliğini sürdürüyor. Aynı hareketlilik, uyku sırasında da kaydedildi. Özellikle REM uykusu sırasındaki göz hareketlerinden hemen sonra nöronlarda benzeri bir hareketlilik gözlemledik. Bu evre, uykunun rüyagörülen evresi" diye konuştu.

Bu arada elektrotlar sayesinde hızlı göz hareketlerinin rüyadaki görüntülerin değişmesiyle bağlantılı olduğu da ortaya çıkarıldı.

BİR RÜYADAN DİĞERİNE GEÇERKEN BEYİNDEKİ HAREKETLİLİK DEĞİŞİYOR

Nöronlardaki hareketliliğin doğmamış bebekler ve görme yetisini kaybetmiş kişilerin de REM uykusu sırasında neden gözlerini hareket ettirdiklerinin açıklanmasına yardımcı olduğuna dikkati çeken Nir, "Bir rüyadan diğerine geçerken beyindeki hareketlilik değişiyor ve bu değişim, göz hareketleriyle aynı anda oluyor" dedi.

Nir, "İnsan beyninde neler olup bittiğini görmek, eşsiz bir fırsat. Araştırmaya gönüllü olarak katılan epilepsi hastalarına teşekkür ediyorum" ifadelerini kullandı.

Araştırma, "Nature Communications" dergisinde yayımlandı.

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol