İdeal Bir Din Alimi Nasıl Olmalıdır?

Bu günlerin en çok tartışılan konularından biri, ideal bir din aliminin nasıl olması gerektiğidir. Site yazarımız Ali Bozkurt yeni çıkan Tartışılan Temel Ameli Konulara Doğru Bakış isimli kitabında bu soruya cevap veriyor. İşte o yazı;

İdeal Bir Din Alimi Nasıl Olmalıdır?

Bu günlerin en çok tartışılan konularından biri, ideal bir din aliminin nasıl olması gerektiğidir. Site yazarımız Ali Bozkurt yeni çıkan Tartışılan Temel Ameli Konulara Doğru Bakış isimli kitabında bu soruya cevap veriyor. İşte o yazı;

16 Mart 2018 Cuma 10:27
İdeal Bir Din Alimi Nasıl Olmalıdır?


Yazarımız Ali Bozkurt’un tespitlerine göre din alimi yirmi temel niteliğe sahip olmalı.

Bu yirmi başlık, özet olarak şöyle:
Din Âlimlerinde Bulunması Gereken Vazgeçilmez Özellikler

1.Bilgi Amel İlişkisi: 
Dinin vecibelerini titizlikle yerine getirir. Yaşantısıyla iyi örnek olur. Allah, âlimlerin bu niteliklerini şöyle anlatmaktadır:

2.İnsan İlişkileri:
Din âlimi, dini bilgileri menfaat elde etmek, başkasına yaranmak ve riya için değil, sadece Allah için öğrenir. Din âlimi, asıl menfaati ahiret hayatında elde edeceğini bilir. 

3.Edille-i Şer’iye Konusu:
Dinin bazı temel kaynakları vardır. Bu temel kaynaklar, ümmetin İslâm’ı öğrenmesi ve hayatına uygulaması için büyük önem arz etmektedir. Din âlimlerinin bu konuda selefin ortaya koyduğu ve icma ile kabul edilen bu dört delili (edille-i şer’iyeyi) hayatına ve ilmine kılavuz yapar. 
Din âlimi, edille-i şer’iye olan kitap, sünnet, icma ve kıyası birbirlerinin alternatifi gibi görmez; sırasıyla bu dört delile de ihtiyaç duyulabileceğini kabul eder. 

5.Çocuklarının Eğitimi:
Din alimi, başkaları için benzer tavsiyelerde bulunurken, kendi çocuklarına da dini eğitim vererek ve verdirerek, onların İslam ahlakı üzerine yetişmeleri için gayret eder.

6.Ahlaki Yeterliliği:
Din âlimi, üstün ahlaki niteliklere sahip olur. 

7.Dört Temel Dini Disiplin Hususundaki Bilgi Düzeyi: 
Din âlimi, temel İslami bilimler olan Fıkıh, Tefsir, Hadis ve Kelam ilimlerinde yeterli bilgiye sahiptir. 
Fıkhi konularla birlikte fıkıh usulünü, Kur’an’ın tefsiri ile birlikte tefsir usulünü, hadis metinleri ve kaynakları ile birlikte hadis usulünü/metodolojisini/yöntembilimini bilmek gerekir. İtikadi mezhepleri ve itikadi konulardaki ehl-i sünnet ve ehl-i bid’at görüşleri mukayeseli olarak bilmek de zaruridir. 

8.Riya İlişkisi:
Din âlimi, asla gösteriş ve şöhret peşinde olmaz; kendisinin önemini değil dini emir ve yasakların önemini anlatır. 

9.Cumhurun Görüşleri Hakkındaki Tavrı:
Din âlimi, cumhurun görüşünü ciddiye alır. 
Bir konudaki değişik görüşleri, özellikle cumhurun yani çoğunluğun görüşünü gizlemez. 
Kendisi bir konuda çoğunluk gibi düşünmüyorsa, bunu açık yüreklilikle ifade ederek kendisi gibi düşünenlerin azınlıkta kaldığını söyler. Cumhurla çeliştiği konularda, cumhurdan ziyade kendini sorgular. 

10.Kendi Konumu Hakkındaki Tavrı:
Din âlimi, insanlarla Allah arasına girmez. 
Çevresindekileri, onlar üzerinde tasarruf yetkisi bulunduğuna inandırma gayreti içinde olmaz. 
Gaybı biliyormuş gibi izlenimler vermez.

11.Bid’at ve Hurafeler Hakkındaki Tavrı:
Din âlimi, kendisini bid’at ve hurafelerden arındırır. 
Yazı ve konuşmalarında mevzu ve zayıf hadislere yer vermez. 
Delillerini sağlam kaynaklara dayandırır. Kaynak bildirmeden hadis nakletmez. 
İslam’da, erkekler için, formaya benzer bir kıyafet anlayışı olduğunu savunmaz. Kıyafette asıl olanın tesettür ve temizliğin yanısıra, şeffaf ve dar olmama, giydiği ile gösteriş ve kibir niyeti taşımama olduğunu bilir. 

12.Nass-Akıl Dengesi:
Din âlimi, kitap ve sünnetten ziyade kendi akıl ve anlayışına tabi olmaz. Cemaatten ayrılmaz. (Cemaatten maksat ashap, büyük İslam kalabalığı ve müçtehit imamların çoğunluğudur.) 
Muhkem ayetlerden çok müteşabih ayetleri öne çıkarmaz. 

13. Talep Ettiği İlimin Niteliği:
Din âlimi, faydalı ilme talip olmalıdır. 

14. Bilgilendirmede Seçici Olması:
Din âlimi, İnsanlara verdiği bilgilerle gereksiz tartışmalara yol açmaz. Tartışmalı ve müteşabih konuları gündeme getirerek insanların kafalarını karıştırmaz. Dini konularda sorun çıkaran değil sorun çözen olur. 

16. Kaynak Göstermesi:
Din âlimi, savunduğu görüşlerin kaynağını okuyucu ve dinleyicileriyle paylaşır. Savunduğu ilginç görüşleri, daha önce kimse akıl edememiş de ilk olarak kendisi akıl etmiş gibi davranmaz. 
Ortaya koyduğu ilginç görüşlerin hangi bilginlere ait olduğunu ve o bilginlerin hangi mezheplere veya fırkalara mensup olduklarını, söz konusu fırkaların İslam âlemi içindeki taraftarlarının yüzde kaça tekabül ettiğini açıklar. Dürüst bilim adamı hüviyeti, bunu gerektirir.

17. Tekfir Konusundaki Tavrı:
Din âlimi, tekfirci bir anlayışla hareket etmez
Mutaassıp olmaz. Doğru, benim söylediğimden ibarettir demez. Farklı görüşlere saygı duyar. 
Mezhebini, din gibi algılamaz.
Dini alanda doğru ile yanlış olanı birbirine karıştırmaz.

18. Yaşadığı Çağdan Habersiz Olmaması: 
Bir din âlimi, aynı zamanda aydın da olmalı yani zamanının sorunlarını bilmeli ve bunlara İslami çözümler getirebilmelidir. Âlimler, toplumu görüş ve düşünceleriyle etkileyemezlerse, bu boşluğu materyalist ve ateist akımlar doldurur. Din Âlimleri, hem geçmişteki kültürel mirasımızı hem de yeni fikir ve düşünce akımlarını bilmelidirler. Sadece entelektüel olmak yeterli olmadığı gibi, geçmişte kalmak da yeterli değildir. Hem kökü geçmişte olmak hem de çağdaş sorunlara doğru çözümler getirmek gerekir. 

19. Temsil Yeterliliği:
Din âlimi; bir çevrenin, bir görüşün, bir meşrebin, bir partinin adamı veya âlimi değil, dini değerlerin temsilcisi olmalıdır. 

20. Konuşma Tarzı:
Din âlimi; sohbet ederken mütevazı, kibar, ölçülü, ikna edici ve gerçekçidir. 
Din âlimi, kalabalıklara hitap ederken şu hususlara özen gösterir:
*Ses tonundaki vurgulamalar, alkış almaya yönelik olmaz.
*Kışkırtıcı/tahrik edici
dinihaber.com olmaz.
*Jest ve mimiklerinde aşırıya kaçmaz.
*Dinleyenleri cahil yerine koymaz.
*Önünde mikrofon yokmuş gibi gereğinden fazla bağırmaz.

Yazar bu bölüme şu satırlarla son veriyor:
Din âlimlerinde bulunması gereken ve beklenen özellikleri yazmak için, onlardan daha âlim olmak gerekmez; iyi niyetli bir talebe olmak yeterlidir. 
Topluma faydalı olan bütün din âlimlerine selam ve saygılarımı sunuyorum.

Dini haberler olarak biz, yazının sadece ana başlıklarını ve başlıkların altındaki birkaç satırı buraya aldık. Yazı daha uzun. Her madde hadis ve ayetlerle açıklanıyor.
Yazının tamamı; Temel Ameli Konulara Doğru Bakış kitabından okunabilir.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Ahmed hoca 2018-03-16 23:30:07

Gerçekten güzel ve faydalı bir yazı Allah razı olsun.

Misafir Avatar
Ali Bozkurt 2018-03-17 10:26:44 @Ahmed hoca

teşekkür ederim.

Beğenmedim! (0)
Avatar
selahaddin lekesizer 2018-03-16 12:00:47

sa Allah bana ne deri̇n cevabin bi̇lenler hoca olsun ..
önce belletmen sonra hoca sonra ali̇m sonra i̇mam
biz coçukken .
bi̇ze beklerken lik yaptılar .bu bizde meleke haline gelir ve ciddiyetle vazifemiz yaparsak o zaman
bu melekeler bizde melekleşir
Allaha emanetsi̇ni̇z

Avatar
4/b li imama hatip 2018-03-16 22:53:57

ali bozkurt hocamızın tesbitleri diyanet isleri baskanligina göre yanlış
kadrolu olup, asaleti tasdik edilmiş olmak,
i̇mam-hatip ya da müezzin-kayyım olarak fiilen görev yapıyor olmak,
halen başkanlıkça düzenlenen bir kursa katılıyor olmamak,
yanlış yazmış hocamız yukardaki maddelerin olması gerek